یادداشت های رهبر انقلاب در باره مناجات شعبانیه

 بسم‌الله الرحمن‌الرحیم

دعا، وسیله‌ى مؤمن و ملجأ مضطر و رابطه‌ى انسان ضعیف و جاهل با منبع فیاض علم و قدرت است، و بشر بى‌رابطه‌ى روحى با خدا و بدون عرض نیاز به غنى بالذات، در عرصه‌ى زندگى سرگشته و درمانده و هدر رفته است؛ «قل ما یعبؤا بکم ربىّ لولا دعاؤکم»1.

بهترین دعا آن است که از سرمعرفتى عاشقانه به خدا و بصیرتى عارفانه به نیازهاى انسان انشا شده باشد، و این را فقط در مکتب پیامبر خدا (صلّى‌اللَّه‌علیه واله‌وسلّم) و اهل‌بیت طاهرین او - که اوعیه‌ى علم پیامبر(ص) و وراث حکمت و معرفت اویند - مى‌توان جست. ما بحمداللَّه ذخیره‌یى بى‌پایان از ادعیه‌ى مأثوره‌ى از اهل‌بیت (علیهم‌السّلام) داریم که انس با آن، صفا و معرفت و کمال و محبت مى‌بخشد و بشر را از آلایشها پاکیزه مى‌سازد.

مناجات مأثوره‌ى ماه شعبان - که روایت شده اهل‌بیت (علیهم‌السّلام) بر آن مداومت داشتند - یکى از دعاهایى است که لحن عارفانه و زبان شیواى آن، با مضامین بسیار والا و سرشار از معارف عالى‌یى همراه است که نظیر آن را در زبانهاى معمولى و محاورات عادى نمى‌توان یافت و اساساً با آن زبان قابل ادا نیست. این مناجات، نمونه‌ى کاملى از تضرع و وصف حال برگزیده‌ترین بندگان صالح خدا با معبود و محبوب خود و ذات مقدس ربوبى است. هم درس معارف است، هم اسوه و الگوى عرض حال و درخواست انسان مؤمن از خدا.

مناجاتهاى پانزده‌گانه که از امام زین‌العابدین حضرت على‌بن‌الحسین (علیه‌السّلام) نقل شده، گذشته از خصوصیت بارز دعایى مأثور از اهل‌بیت (علیهم‌السّلام)، این مزیت را داراست که به مناسبت حالات مختلف مؤمن، مناجاتها را انشا فرموده است.

خداوند به همه توفیق استفاضه و خودسازى به برکت

سوره ای که بین بنده و پروردگار تقسیم شد ..............

ای نام تو بهترین سر آغاز         بی نام نامـه کی کنم بـاز         
ای یـاد تو مـونس روانـم         جز نام تو نیست بـر زبانـم (نظامی)

* این سوره را فاتحه‌الکتاب خوانده‌اند از آنکه گویی دروازه ورود به ساحت کتاب الهی است.

* این سوره بین بنده و پروردگار تقسیم شده، بدین معنی که بخشی از آن از زبان پروردگار است که گویی خود اوست که خطاب به بندگانش می‌فرماید:«حمد و ستایش هر چه هست به پروردگار عالمیان تعلق دارد که بسیار بخشنده و مهربان است و پادشاه روز جزاست» و بخش دیگر از زبان بندگان است که گویی در محضر آفریدگار خویش ایستاده‌اند و مستقیماً با او خطاب می‌کنند که: معبود و معشوق ما تویی و ما جز تو در زندگی یاری نمی‌جوییم.

* بنا بر روایات معتبر امیر مؤمنان علی (ع) فرموده است که هر چه در قرآن است در سوره حمد مندرج است و آنچه در سوره حمد مندرج آمده همه در بسم الله درج است و همه محتوای بسم الله در بای بسم الله جمع شده است و من نقطه آن با هستم. حافظ گوید:

نقطه عشق نمودم به تو هان سهو مکن            ور نه چون بنگری از دایره بیرون باشی

* رحمان و رحیم مهم‌ترین دو صفت پروردگار است که رحمتی عام و رحمتی خاص دارد و آثار این دو رحمت در سراسر آفرینش هویداست. رحمان یکی از نام‌های خداست اما رحیم از اوصاف اوست که از اوصاف آدمیان هم تواند بود اگر بدان مقام راه یابند.

* یکی از سنت‌های دیرین و عادات شیرین در فرهنگ پارسی چه پیش از اسلام و چه پس از آن این بوده که کارها را با نام و یاد خدا آغاز کنند و معنای ژرف این سنت آن است که نظامی فرمود:

نظامی جامِ وصل آنگه کنی نوش                 که بر یادش کنی خود را فراموش

* «الحمدلله» عبارت رایجی در زبان فارسی است که در هنگام رضایت از وضع موجود بر زبان آورده می‌شود. اغلب آدمیان به حمد و سپاس زبانی بسنده می‌کنند اما از آثار این حمد و سپاس در رفتارشان نشانی دیده نمی‌شود. آنکه به راستی حمدلله می‌گوید اولاً نعمت‌هایش را از جانب خدای رحمان می‌بیند و به آن‌ها مغرور نمی‌شود، ثانیاً می‌کوشد تا دریابد آن نعمت به چه قصدی به او ارزانی شده و باید در چه راهی صرف شود و ثالثاً شادی و نشاطی برای خدمت به خلق در او پیدا می‌شود؛ و حکیمان گفته‌اند: دستی که خدمتی می‌کند خوش‌تر از لبی است که ذکر می‌گوید.

* عبادت حقیقی ما رفتن به صراط مستقیم است که آن عمل صالح و خدمت به خلق خواهد بود و لذا سعدی گفته است:

عبادت به جز خدمت خلق نیست                  به تسبیح و سجاده و دلق نیست

و مقصود این است که حقیقت عبادت سر اطاعت پیش فرمان الهی نهادن است در هر کار، در کوچه و بازار و در اداره و مدرسه و... . هرکجا آدمی حق را دید و در پیش او سجده برد و از میان حق و باطل، حق را -هر چند به زیان او بود- برگزید آنجا رکوع و سجود حقیقی رخ داده است و پر واضح است که در این معنی نفی صورت نماز نیست که آن مذکِّر و یاد آورنده

اذان ولادت اسلام بر دیواره های حراء طنین انداخت

"اقرأ"، اذانِ ولادتِ اسلام بود که به گوش های محمد (ص) خوانده شد و بر دیوارهای "حراء" طنین انداخت؛ نغمه ای عظیم که پژواک آن هنوز در پس یکایک جلوه های هستی به گوش می رسد...

مبعث را سرآغاز تحول معنوی خود قرار دهیم

باید در همه ما به عنوان یک مسلمان و پیرو حضرت پیامبر و امانت‌دار بعثت هر ساله در سالروز بعثت تغییر و تحولی به‌وجود بیاید و همان وظیفه ایشان که تلاوت آیات، حکمت، تزکیه و تعلیم آنها بود را در جامعه پیاده کنیم و بعثت را سال معنوی خود قرار دهیم همان طور که سال خمسی انتخاب می کنیم

پیامبر تاب دیدن گمراهی مردم را نداشت

 یکی از ویژگی‌های پیامبر این بود که گمراهی مردم برای پیامبراکرم(ص) از همان ابتدای بعثت بسیار

سخت بود و پیامبر تاب دیدن اینکه مردم در جهل و گمراهی باشند را نداشت و با مردم بسیار مهربان بود

 

و نسبت به هدایت امت حرص داشت برای همین پیامبر ملقب به رسول مهربانی بود.

باید از ظرفیت های اعیاد مذهبی برای ایجاد نشاط دینی در جامعه بهره

 برگزاری مراسم مذهبی مانند بعثت، اعتکاف و نمازهای جمعه نشاندهنده حجم بالای فعالیت های فرهنگی در ایران بوده که باید با گذشت زمان بیشتری انتظار اثرگذاری آن را در جامعه داشت.

 باید در جامعه با برگزاری مراسم دینی و مذهبی و بهره گیری از ظرفیت های ایام مذهبی مانند بعثت نشاط دینی را جدای از نهادها و دستگاه های دولتی و از درون خانواده ها در ابعاد گوناگونی در بین افراد و جوامع اسلامی نهادینه کرد تا بتوان بازتاب آن را مشاهده ک

 مبعث یک تقویم دارد و آن این است که در 1446 سال قبل یک حادثه ای در غار حرا رخ داد و جبرییل بر پیامبر اسلام که پیش از آن در هر سال یک ماه را در این غار به نیایش و خودسازی می پرداخت، نازل شد و مأموریت بعثت را به ایشان ابلاغ کرد و پیامبر اسلام از آن زمان به بعد برنامه های دعوت خود را آغاز کرد اما پیام بعثت رسول اکرم تحلیل دیگری دارد و اگر امروز کسی درخصوص پیام بعثت که همان منشور 27 رجب است از ما سؤال بپرسد، می توان گفت که خواندن، نوشتن و آموختن به نام خدا، شخصیت انسان و جایگاه خداوند متعال همان پیام بعثت است و اگر این مولفه ها را در کنار هم بگذاریم، می توان گفت که مبعث در دنیای کنونی نیز به انسان ها  خواندن، نوشتن، علم و دانش، جایگاه انسان و ارتباط قلبی با خداوند را توصیه می کند و در واقع امروز نیز پیام بعثت را می توان تازه، زنده و شاداب به جهانیان عرضه کرد.

  پیامبر اسلام صد درصد مردمی بوده و از خود مردم در بین آنان به دنیا آمد، زندگی کرد و از دنیا رفت، ایشان لحظه ای خود و سرنوشتش را از مردم جدا نکرده و در شادی، غم، سختی و آسایش آنان با مردم شریک بود و همچنین خودش را وقف خدمت به مردم کرده و هر آنچه برایش مقدور بود در راستای هدایت مردم به کار می برد.

 روند تبلیغ دین اسلام از سوی پیامبر (ص) و چگونگی تاثیرگذاری و موفقیت ایشان در ابلاغ رسالت خویش ُ که پیامبر اسلام موفق ترین چهره تاریخ از نظر دعوت در میان انبیاء و تمامی مصلحان دینی است.

 خداپرستی، خودشناسی، خودسازی، خدمت رسانی و کار کردن برای سعادت و هدایت بشر از جمله موضوعاتی است که رسول اکرم (ص)  آن را مطرح کرده و هر فردی در زندگی آن را به کار بندد موفق بوده و انسانی مقبول و مطلوب درگاه الهی خواهد بود.

بعضي ها هستند، هر كاري مي‌خواهند بكنند، قبل از اينكه كار انجام بگيرد،

بعضي ها هستند، هر كاري مي‌خواهند بكنند، قبل از اينكه كار انجام بگيرد، تابلويش را مي زنند! مدتها اين تابلو آنجاست، هيچ كاري هم انجام نگرفته. بعضيها هم نه، كار را انجام مي دهند، هيچ تابلويي هم ندارد

آيا فقري سخت‏تر از فقر موسي بن جعفر مي‏خواهيد؟

امام موسی کاظم (ََع) برای اولین بار بدون تقیه و به تصریح و نه کنایه اعلام کرد که مادر سادات حضرت زهرا سلام الله علیها را شهید کردند، او که فرمود: "إِنَّ فَاطِمَةَ (سلام الله علیها) صِدِّیقَةٌ شَهِیدَةٌ" و شاید فلسفه این همه رنج‌ها و آزار ها، زندان‌ها و سیاه‌چال‌ها و جسارت‌ها و توهین‌ها از اینجا معلوم شود ...

 

امام زين العابدين را نيز آزار مي‏دادند و از هدايت و راهنمايي‏هاي ايشان جلوگيري مي‏کردند، اما ايشان در مسجد مي‏نشست و دعا مي‏خواند و همه چيز را در قالب دعا بيان مي‏کرد، بسياري از مسايل اعتقادي و فقهي، آموزه‏هاي ديني و ارشادي و تربيتي را مي‏توان در دعاهاي امام زين العابدين يافت. سخنان امام موسي بن جعفر نيز همين گونه است. گذشته از آنکه ايشان با غير زبان مردم را به خدا فرا مي‏خواند. چرا امام را زندان به زندان منتقل مي‏کردند؟ زيرا رفتار امام در زندان و عبادت‏ها و نماز و روزه‏هاي هميشگي و همچنين دعاهايي که در زندان مي‏خواند، در اطرافيان اثر مي‏گذاشت و دل‌هاي آنان را تغيير مي‏داد و پس از مدت کوتاهي جلادان و نگهبانان زندان، خادم و شاگرد امام مي‏شدند و از سخنان امام تأثير مي‏گرفتند، آنها اين گونه

ادامه نوشته

ماجراي نازیلا و ربع پهلوی و رازهاي مگوي

ماجراي نازیلا و ربع پهلوی و رازهاي مگوي شاهزاده متوهم!

نازی کاویانی (از کارکنان مبرز صدای آمریکا، VOA) به یکی از دوستانش اظهار کرده است که چندی پیش یک شب را با رضا ربع پهلوی گذرانده و شاهزاده‌ی متوهم در آن شب بسیاری از رازهای مگو را برای او گفته است؛ بخصوص وقتی که مستی بر او غلبه کرده بود، خیلی راحت و صریح بسیاری از نقطه نظراتش را بیان کرد.

به گزارش رجانيوز،‌ کاویانی ادامه می‌دهد که شاهزاده به من گفت که من نیازمند کمک افرادی مثل شما هستم، افرادی که بفهمند من چه می گویم و حرف‌هایم را منعکس کنند.

از جمله نکات دیگری که کاویانی از قول ربع پهلوی بیان کرده است:


- مشکل من آن است که بسیاری از افرادی که دورم هستند، از افراد پیر و فرتوت نسل قبلی هستند که هیچ چیز از تحولات روز را نمی‌فهمند در حالی‌که جامعه امروز ایران، جامعه جوانی است و دوست دارد با نسل جوان‌ها کار کند نه با دایناسورهایی که حتی در زمان پدرم هم پیر بودند چه رسد به حالا که 33 سال از آن روزها گذشته است.

- موضوع شکنجه را که در مورد زمان حکومت پدرم می‌گویند، من اصلاً قبول ندارم. در ساواک اصولاً نمی‌گذاشتند آدم‌های بد وارد بشوند. حتی می‌توانم بگویم که در آن سازمان، اغلب قریب به اتفاق افرادش آدم‌های وطن پرستی بودند که کارهای‌شان را به بهترین نحو انجام
ادامه نوشته